Blogcursus voor ondernemers, marketeers en bloggers – Leer jezelf beter, leuker en krachtiger schrijven

Ik kan me niet herinneren dat ik voor 2011 ooit vrijwillig een woord heb geschreven. 

Als ik daarvoor ooit een sprankje wil had om te schrijven, dan was die al lang verschrompeld tot wat brandend as door verplichte schoolverslagen en dyslexie. Het was te zien aan de teksten die ik schreef. 

Het waren ellenlange vage verhalen vol formele zinnen.

Het was precies wat je nodig hebt om een extra puntje te sprokkelen bij examenvragen waarop je het antwoord niet wist. Ik probeerde mijn onkunde te verbloemen. Het doel was om zoveel verwarring te voorzaken, dat de docent halverwege afhaakt en verder gaat met de gedachten: “Het zal wel goed zijn”.

Dat was het niet.

Een saaie schrijfstijl vol met formele zinnen is dodelijk als ondernemer, blogger of marketeer

Als ondernemer, blogger of marketeer zijn er geen mensen wiens baan het is om jouw teksten te lezen. Een lezer is geen docent. Het is iemand die jouw teksten leest in zijn eigen tijd. Of in die van hun baas. Hij denkt niet ‘het zal wel goed zijn’, maar ‘het zal wel’. De lezer geeft geen voldoende voor de moeite.

Hij klikt weg en komt niet meer terug. Hij heeft wel wat beters te doen.

Waarom is het belangrijk om goed te kunnen schrijven?

Omdat het direct en indirect invloed heeft op het succes van je onderneming of blog.

Het bepaalt de mate waarin:

  • je de aandacht van een lezer kan trekken,
  • je die aandacht kan vasthouden,
  • je informatie kan overbrengen,
  • je de lezer kan entertainen,
  • jouw persoonlijkheid tot leven komt,

En de mate waarin je de lezer kan overtuigen

Jouw schrijfwerk bepaalt namelijk hoe jij in de boeken staat bij prospects. Als iemand die helder, eerlijk en te vertrouwen is of als iemand die zijn eigen onkunde probeert te verbloemen met vage verhalen vol formele zinnen. 

Misschien denk je nu.. “maar, Ruben. Ik kan niet schrijven.”

En misschien klopt dat ook.  Maar je kan het wel leren. Het is lastig. Ik weet het. Maar…. echt niet onmogelijk. 

  • Ik geloof niet dat iedereen een bestseller kan leren schrijven. 
  • Ik geloof wel dat iedereen teksten kan leren schrijven die men wilt graag lezen. Teksten die helder zijn. Fris. En overtuigend.

En dat is het doel toch als ondernemer, blogger of marketeer?

Je moet aandacht kunnen opeisen, die vasthouden, een persoonlijke band opbouwen en verkopen.

Het probleem bij het beter leren schrijven

Toen ik in 2011 begon te schrijven voor aandacht, merkte ik de gevolgen van mijn ellenlange vage verhalen. Of beter gezegd, een gebrek aan gevolgen. 

Er waren geen bezoekers. Geen inschrijvers. Geen rankings. Geen klanten. 

Pas begin 2013 realiseerde ik me hoe slecht ik schreef (ja, ik dacht zelfs dat ik daarvoor redelijk schreef). En toen ik het realiseerde, begon ook de drang om er beter in te worden.

  • Ik wou beter vindbaar worden.
  • Ik wou dat men met plezier mijn teksten leest.
  • Ik wou conversiegericht kunnen schrijven.
  • Ik wou sneller schrijven.
  • Ik wou beknopter schrijven.
  • Ik wou een expertpositie uitbouwen.

Ik wou bezoekers, inschrijvers, rankings en klanten. 

En toen begon de zoektocht 

Je kent misschien wel de bekendste tip.

Ze zeggen: “Je leert beter schrijven door te schrijven.”

Ik zeg: “Bullshit.”

Het is een halve waarheid. En zonder de andere helft te weten, leer je niet zo veel. Je moet eerst weten wat beter kan en hoe het beter kan. Als je zelf niet weet wat er precies fout gaat. Hoe kan je dan beter worden? Je moet jezelf leren corrigeren. En daarvoor moet je de juist basisprincipes en technieken aanleren. Daarna word je pas beter door te schrijven.

Het duurde ongeveer twee jaar voordat ik de onderliggende principes van goed schrijfwerk ontdekte en begon toe toe passen. Sure. Daarvoor had ik genoeg losse tips gelezen (en toegepast), en dat heb jij vast ook gedaan, maar aan die losse tips heb je niet zo veel als de basis niet goed is. Dat geldt voor elk beroep. 

Het is ook niet zo dat je teksten miraculeus verbeteren als je de principes kent en toepast.

Dan begint het pas. Daarna is elke tekst die je bewust schrijft – met de juiste principes en technieken in je achterhoofd – een oefening.

En langzaamaan zal de verbetering in je teksten doorschijnen. Het gaat langzaam.  Maar als je al een tijdje in de ondernemerswereld zit, weet je dat er geen quick fixes, gouden tips of short-cuts zijn.

Het draait allemaal om de lange termijn. En een manier om zo veel mogelijk uit die lange termijn te halen is door zo snel mogelijk de basisprincipes van de vakgebieden waar je beter in wil worden te leren. 

Hoe leer je beter schrijven?

Stel je hebt twee voetbalteams. 

Beide teams trainen twee dagen in de week, anderhalf uur lang.

  • Team 1 doet alleen partijtjes. 
  • Team 2 besteedt elke week specifieke trainingsblokken aan pasen, positiespel, scoren, verdedigen en conditietraining. In het laatste half uur wordt er een partijtje gespeeld.

Stel die twee teams gaan één jaar later tegen elkaar voetballen. Wie denk je dat er wint?

Inderdaad. Team 2. Waarschijnlijk met 9 – 2. 

En hoe leer je beter schrijven?

Door alleen te schrijven of door specifieke oefeningen uit te voeren en daarna te schrijven? Precies. Door gericht specifieke skills te trainen.

En daarom…

Heb ik een cursus copywriting gemaakt. 

Een cursus waarin je leert om jezelf te verbeteren

De cursus bestaat uit 16 lessen 21 lessen. Die lessen kan je online op eigen tempo uitvoeren.

  • Je leert hoe je jouw schrijfstijl zelf kan verbeteren.
  • Je leert bondig schrijven.
  • Je leert wat je moet doen om inspiratie te krijgen.
  • Je leert welke 20% van een tekst voor 80% van het resultaat zorgt.
  • Je leert hoe psychologie invloed heeft op hoe men een tekst beleeft. 

We hebben formules, tips, quotes en spelletjes. 

Wat zeggen cursisten over de schrijfcursus?

“Episch. Het verandert je schrijven. Ik adviseer je de prijzen te verhogen. [….] Ik merk dat ik de cursus vaak moet herhalen om de tips me eigen te maken. Alle tips samen vormen het grote geheel.” – Danny Buts

“Ik heb er spijt van. Dat ik niet eerder gekozen heb voor jouw opleiding. Eindelijk een cursus die niet langdradig saai is! De tools en trucjes die je aanreikt zijn super handig en meteen toepasbaar in de praktijk.”  – Kristel Houtappels

Hoeveel kost de cursus copywriting?

Voor jullie 199 euro. Inclusief BTW.

Ja, Ik wil beter worden in schrijven en de cursus copywriting volgen

Een aantal van de lessen van de cursus copywriting

  • Onzekerheid, de drie skills en effectief leren
  • The Art of Reading
  • Net als ’s werelds beste copywriters
  • Het hart van elk artikel
  • De grootste ziekte onder schrijvers
  • The “Aha” Index Card Method
  • READY. SET. GO
  • Als je één ding van deze cursus moet onthouden, dan is het…
  • The Epic Flow Game™
  • Een van de krachtigste wapens die je als schrijver tot de beschikking hebt
  • De tip die van middelmatige schrijvers, schrijfgoden maakt
  • Gapen is dodelijk
  • De bullshit van schrijven zoals je praat
  • De bouwstenen van heldere communicatie
  • De aantrekkingskracht van autoriteit
  • Supercharge de flow
  • Blog over-analyse: Penelope Trunk
  • Blog over-analyse: Derek Halpern
  • Blog over-analyse: Chase Reeves
  • Leren, verbeteren en publiceren

 

Leer ik gemakkelijk en snel teksten schrijven?

Nee.

Wat? Wat is dit een slechte salespitch, Ruben…

Je leert betere teksten schrijven.

Oh.

Teksten die men graag wil lezen. Teksten die helder zijn en overtuigen. Fuck snelheid en gemakkelijkheid. Je weet zelf ook wel dat daar het antwoord tot succes niet ligt.

Sure. Op de lange termijn kan je makkelijker en sneller, betere teksten schrijven. Maar tot die tijd duurt het langer. We moeten terug naar de basis gaan. En vanuit die basis jouw skills opbouwen en verfijnen.

We moeten je schrijfwerk uitkleden, voordat we hem weer kunnen aankleden. Het duurt langer, voordat het korter duurt. Maar.. het wordt beter. Daar draait het om, toch?

Is de cursus wat voor jou?

Ik denk het wel. 

Als je tot hier heb gelezen, dan zegt dat twee dingen over jou.

Je bent leergierig en je hebt uithoudingsvermogen. 

Wie ik de cursus zou aanraden? Bloggers, communicatie medewerkers, iedereen die professioneel met tekstschrijven bezig gaat. Zeker ook mensen die naast hun vaste baan een inkomen proberen te generen met bloggen!” – Maartje Roozeboom, Freelance Content

Is het beter leren schrijven niet een luxe? 

Iets waar je tijd voor over moet hebben?

Ik vind van niet. Ik ken geen experts die leren als een luxe beschouwen. Als iets waar je tijd voor moet hebben. Er is één groot verschil tussen het leren voetballen en het leren schrijven. 

Nou.. Ruben, er zijn miljoenen verschillen.

Ja, ja. I know. Maar doe gewoon even mee.

Het grote verschil is dat jouw leven er niet veel beter op wordt als je beter leert voetballen. Zo lang je geen prof wordt of wil worden, dan boeit het niet zo veel.

Bij schrijven wel. Het beter leren schrijven is een skills die je jouw hele leven meeneemt. Het is zichtbaar in alles wat je doet. 10% beter schrijven kan voor 50% meer bezoekers en sales zorgen.

Hoe zal het schrijven van een artikel eruit komen te zien?

Het is dinsdagmiddag. Tijd om een blogartikel te schrijven. Je pakt een bak koffie en opent de lijst met honderden ideeën. Een lijst die je de afgelopen weken hebt gemaakt met de les ‘Het hart van elk artikel’.

Je scant de lijst door en opeens valt je oog op een idee. “Ja.”, denk je, “Dat kan wel wat worden.”

Je wilt direct beginnen. Maar… Je stopt. Je vergeet iets. Het plan. Je pakt de les ‘The “Aha” Index Card Method’ erbij en maakt binnen 5 minuten een opzet voor het artikel. Je weet dat het plan het schrijven een stuk makkelijker maakt en het blogartikel 2x zo goed. 

En dan begin je. Dankzij de les ‘De grootste ziekte onder schrijvers’ en de formule ‘READY. SET. GO‘ weet je hoe je de benodigde woorden op papier krijgt, ook al heb je nu geen inspiratie. Dankzij ‘The Art of Reading’ lijken mooie zinnen zichzelf te vormen.

Na een minuut of 40 heb je een artikel geschreven waar je tevreden mee bent. Je leest het nog een keer door om alle foutjes eruit de halen. En dan.. dan wil het publiceren, maar je beslist om het niet te doen. Je weet wel beter, dankzij de les ‘Als je één ding van deze cursus moet onthouden, dan is het…’ Je slaat het artikel op en gaat verder met je werkdag.

De volgende dag pak je het artikel er weer bij en begin je het artikel te verbeteren. Je weet ook wat er verbetert kan en moet worden, dankzij het spel ‘The Epic Flow Game™ en de lessen “Net als ’s werelds beste copywriters”, ‘Supercharge de flow’, ‘De aantrekkingskracht van autoriteit’, ’De bouwstenen van heldere communicatie’. Na een uur stop je weer. 

De volgende dag pak je de draad weer op, omdat je weet dat het slim is om het schrijfwerk even te laten rijpen. Je leest het nog een keer door en kijkt extra goed naar de onderdelen die in de lessen ‘Gapen is dodelijk’ en ‘Windowshopper worden besproken.

Kijk. En nu ben je echt klaar. Je kijkt tevreden naar het artikel. Het is 5x zo goed als die was. Het artikel is helder, scherp, leuk, overtuigend en zo lang als die moet wezen. 

Hopelijk vindt de lezer het het ook. 

Wil je ook beter leren schrijven?

Volg dan de cursus copywriting voor 199 euro